Jag ville ha en förändring i livet och upptäckte att Kvik var rätt lösning – här kunde jag kombinera mina favoritintressen design, kök och matlagning med ett modernt sätt att jobba med kunderna.
Miguel Zafon

I dag pratar vi med Miguel Zafon som är en av våra franchisetagare. Han öppnade Kvik Valencia Sorni i en charmig före detta bankfastighet i hjärtat av Valencia när coronapandemin rasade som värst. Sedan vårt samtal har han öppnat sin flaggskeppsbutik – Kvik Alfafar. När vi var där var det bara en obebyggd tomt, men vi besökte den och pratade med Miguel om hans drömmar för butiken. Du kan höra mer om det i det här avsnittet.

Vi är ett franchisekoncept och vi har närmare 200 butiker i 12 länder. Vi har ambitiösa expansionsplaner och vill öppna ännu fler butiker – för närvarande har vi 65 tillgängliga möjligheter för franchisetagare på vår webbplats och totalt vill vi växa med minst 100 butiker till! Så om du har en entreprenör inom dig som vill komma fram, ta en titt på vår webbplats och se om det finns en möjlighet nära dig. Vi letar efter personer som vill vara sin egen chef med ett starkt koncept, bra produkter och ett stöttande team. Du behöver inte nödvändigtvis ha erfarenhet från köksbranschen, något du får höra mer om i det här samtalet med Miguel. Allt som behövs är en drivkraft att kombinera de saker du brinner för och en vilja att jobba hårt för att bygga upp ditt företag. 

*Observera att den här sidan är en transkription av poddavsnittet.

Snygga kök till galet låga priser

Miguel: Jag heter Miguel och är 42 år. Född i Valencia. Jag har tre flickor. Jag älskar min familj. En trevlig fru. En fantastisk fru. Vi har varit engagerade i Kvik-projektet under de senaste två åren. Det blir två år nästa månad. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av kök.

De senaste 15 åren har jag jobbat som ingenjör i IT-branschen. Men jag älskar design och hade en trevlig upplevelse när jag byggde mitt eget hus ett år innan vi upptäckte Kviks värld. Vi ägnade mycket tid åt att besöka köksbutiker. Jag tror jag besökte fem stycken, eftersom jag också älskar att laga mat.

Efter det råkade jag av en slump stöta på Kvik-projektet på ett event här i Valencia. Jag åkte dit med en av mina vänner. Han ville hitta sitt nästa projekt, en ny karriär. Så där träffade jag killen från Kvik. Det var första gången jag kollade i en av deras kataloger. De är helt fantastiska. Det nästan som att de visar upp konstföremål. 

Så jag fick för första gången se en Kvik-katalog och upptäckte fantastiska kök med priser som var helt galna.

Julie: Hur då galna? Galet bra?

Miguel: Crazy low.

Julie: Galet låga. Okej.

Miguel: Galet låga. Som jag nämnde byggde jag ett eget kök för några månader sedan. Då tänkte jag på alla dessa priser, och kunde kolla att priserna var riktigt, riktigt låga jämfört med hur snyggt köket var. Sedan upptäckte jag att kvaliteten också var helt fantastisk. Vi har alltså fina produkter med bra priser.

Jag började fråga vilken typ av kunder eller vilken målgrupp Kvik riktar sig till med sina produkter, och vad de har för strategi för hur de närmar sig marknaden. Allt görs online.

Det är också galet eftersom det bara är att öppna en köksbutik. Jag vill inte bara sitta och vänta på att folk ska komma in, för det är som att spela på lotto. Man vet aldrig vem som kommer in i butiken.

Det visar sig att Kvik har en riktigt stor marknadsavdelning som investerar mycket pengar för att locka in dina kunder i butiken. De kallar det mötesbokningar. Och de kan säga hur många mötesbokningar du kommer att ha per vecka.

I vårt fall just nu kommer 65 procent av vår verksamhet via marknadsföringskanalen. Det ger dig som entreprenör en trygghet i att driva företaget, eftersom du vet att Kvik kommer att hitta de flesta av kunderna åt dig. Du behöver inte gå ut och jaga dem. De gör det på internet. Som jag förstår det, främst via Facebook och Instagram. Och det gör att du också kan förutse en stor del av din inkomst.

Läge och rätt marknadsföring

Julie: Kviks marknadsföring är helt digital – vi marknadsför oss online på sociala medier och möter kunderna där de befinner sig – oavsett om det är på Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest eller någon annanstans. Kunderna kan välja tid och boka ett möte direkt med butiken via vår webbplats. Så vår marknadsföring är nationell, men har en stark lokal effekt. 

Miguels butik ligger i hjärtat av Valencia, i ett utmärkt läge i en hörnfastighet, så att den syns från två håll. Tidigare låg en bank här. Butiken är liten, men ligger i ett område med hög genomströmning, där stora fönster visar upp våra danska designkök för förbipasserande. 

Men du har ett fantastiskt läge också, eller hur? I den centrala delen av stan.

Miguel: Ja. Vi letade i många månader innan vi hittade lokalen. Jag är helt övertygad om att en butiksverksamhet handlar om läget, läget, läget. Jag har sedan tidigare en del erfarenhet av detaljhandel, men i en annan bransch. Och vi hade jättesvårt att hitta det här stället, men till slut hittade vi det här hörnläget. Det är kristallklara fönster, eller hur säger man. Hursomhelst, det är riktigt stora fönster. Så man kan se hela butiken från utsidan.

So these two streets there are joining in this corner and that really go straight to the main commercial street in the city. So we usually get between 30–50 people a day inside the store and I can tell you normal kitchen studios around the area that they don’t work with this kind of marketing tools and they don’t work with bookings, I know because I stepped in one of those to buy my own kitchen, maybe they can have two or three people a day going in. And we have between 30 and 50. And because of the place we are and also really because of the marketing Kvik has to make these people come in. 

En av de galna sakerna är att du öppnar butiken och du har kunder från dag ett eftersom marknadsföringen har gjort sitt jobb några veckor tidigare.
Miguel Zafon

Miguel: Vi har också tre olika sätt att bemöta kunderna. Vi har vanlig mötesbokning. Två timmar som vi ägnar åt denna potentiella kund i butiken. Vi brukar ringa kunderna så att de i förväg kan skicka oss alla skisser, inspirationsbilder och ritningar de kan hitta, så att vi bara kan …

Julie: Och måtten på deras kök.

Miguel:  Då hinner vi sätta ihop något innan de kommer. Därefter tar det en och en halv timme för oss att gå igenom konceptet för kunden. Och kanske börja välja saker. Vi tar oss verkligen tid att förklara Kviks hållbarhetsstrategi eftersom vi jobbar med 90 procent återvunnet material, något som nu är viktigare än någonsin tidigare. Det är något som är väldigt viktigt för kunderna.

Julie: Frågar de efter det?

Miguel: Självklart. Och vi kan stolt säga att vi är bäst i världen på den här typen av saker. Och de älskar när vi berättar om detta. Så det är en trevlig sak att berätta.

Vi väljer ut några av materialen. Vi sätter oss ner. En annan trevlig sak som jag tycker att Kvik har och inte så många andra, är att man kan komma till en butik, prata om sitt kök och ta fram sina skisser, med förslag och en första budget, och en första offert vid det första besöket.

På många andra ställen kan det ta ca två veckor innan de skickar något via e-post, om de verkligen är intresserade av dina projekt. Eller så svarar de aldrig. Om du funderar på att köpa ett kök eller letar efter ditt nya kök vill du inte vänta så länge. Vi upplever också kunder som kommer in i butiken och ber om en offert. Väntar du mer än två eller tre veckor med att kontakta dem igen, har de redan hunnit köpa köket på ett annat ställe.

Julie: Är det på det sättet? Okej.

Miguel: Så vi måste se till att ha bra uppföljning.

Julie: Så du ger dem alltså, du tar fram ritningen tillsammans med dem under mötet. Och sedan går de hem med ritningarna?

Miguel: Självklart. De går hem med en fin utskriven bild av köket, offerten och även några dokument som vi tagit fram, så att de verkligen vet vad som händer i nästa steg om de köper köket hos oss.

Because we are really quick also with delivering the kitchens. We had some problems in the past with all the Corona with materials but right now we are more or less one hundred percent again with the materials. So if they come and want the kitchen for as soon as possible, we can make it in less than one month. That’s crazy times for the kitchen world. We have our truck coming from Denmark every week. So we can just place the order every week for the next 30 days.

Centrallager med plats att växa

Julie: Och du har ett lager. Du har en liten butik, men också ett lager.

Miguel: Vi har ett lager ungefär 50 minuter härifrån. Det är där vi förmonterar köken, och det är i princip så det går till. Så om man hör detta kan man förstå hur ens kök kommer att byggas och levereras. Vi visar offerten och projektet för kunden. Kunden betalar eller gör en första insättning för att boka erbjudandet. Efter denna betalning jobbar vi med kundens projekt och ger rabatter under de kommande 12 månaderna. Även om kunden bygger om eller renoverar och det tar lite tid, bokar vi erbjudandet i 12 månader efter denna första insättning.

Julie: Så man kan vara säker på att få det erbjudandet. Som att du köper under Black Friday, men kanske installerar köket i mars nästa år, eller nåt sånt? Jag visste inte att det är så det fungerar. Jag lär mig nya saker.

Miguel: Men det betyder inte att du inte kan ändra på saker därefter. Den första insättningen är bara för att boka erbjudandet. Efter går det fortfarande att ändra allt. Det kommer att bli ändringar därefter, eftersom vi skickar en arkitekt till ditt hem för att utföra professionella mätningar. Många gånger kommer kunderna till butiken med ritningar som de själva har gjort, och som inte är särskilt professionella. Det är vanligt.

Julie: Och kanske inte helt korrekta.

Miguel: Till exempel är väggarnas vinklar väldigt viktiga. De är aldrig helt räta. Så vi åker dit med professionella verktyg och mäter, och ser till att projektet kan installeras på samma sätt som vi har ritat upp det i butiken. Måtten måste stämma så att man kan vara säker på att projektet passar. Så vi ringer och ber kunden komma tillbaka butiken, så går vi igenom projektet igen. Kanske kan ett sådant andra möte göras på en timme.

Två butiker var planen från början

Julie: Som du hör tog det inte lång tid för Miguel att gå från IT-ingenjör till köksexpert.

Från början planerade Miguel att öppna två butiker – en större flaggskeppsbutik och den mindre citybutiken som satellitbutik. Sedan kom en global pandemi emellan och planerna ändrades, men två butiker är fortfarande hans plan.

Och du ska faktiskt öppna ytterligare en butik, eller hur?

Miguel: Ja. Den här lilla butiken som vi har drivit de senaste två åren i stadskärnan var tänkt att bli den andra butiken. Jag tror den här typen av butiker kallas satellitbutiker. Och är vanligtvis första steget mot att öppna en huvudbutik. Vanligtvis på ca 300 kvadratmeter, eller mellan 200 och 400, där man verkligen kan visa alla kök som vi har i katalogen. Och snart tror jag det blir dags att öppna den butiken.

Vi har jobbat med tillstånden under de senaste två åren. Och nu har vi några maskiner som jobbar på plats, eftersom en ny byggnad måste byggas från grunden. Den bör vara klar i typ i februari eller så. Då går vi in och bygger upp utställningen. Det här byggteamet de har hos Kvik, de jobbar väldigt snabbt.

Ja. Om man betraktar glaset som halvfullt i stället för halvtomt, alla förseningar som har varit för denna master store gjorde att jag bestämde mig för att öppna butiken med ett nytt koncept. I OneNote-mappen på min dator har jag under de senaste två åren skrivit ner alla idéer jag vill använda i den nya butiken. Och jag måste säga, när vi tittar på det nationella eventet de anordnar varje år …

Julie: Ja. Årsmötet.

Inbyggt i vårt nya Master Store-koncept

Julie: Vi presenterade en ny design för våra butiker på vårt årsmöte 2022. Vi byggde faktiskt upp en hel butik på eventet. Den innehåller alla våra köksserier i olika storlekar. Antalet kök som visas varierar beroende på hur stor butiken är. Det finns växter och en lounge och olika mötesplatser, så man sitter inte alltid vid ett skrivbord, utan kan träffa kunderna mer informellt.

Viktigast är vår Design Zone, som har bra belysning och stora lådor med prover på alla olika material och en stor yta där kunderna kan leka med olika idéer.

Miguel: På årsmötet i Herning fanns kanske hälften av de saker jag skrivit ner de senaste två åren redan med i det nya konceptet, även fast jag inte hade pratat med någon. Så det var väldigt kul att se.

Julie: Till exempel? Vad var …

Miguel: Till exempel de vertikala trädgårdarna. Till exempel platser där man kan sitta, utan att behöva sitta mittemot en säljare.

 

Du måste låta folk hjälpa dig och ta små steg, ett i taget, och lära känna konceptet och sättet att sälja. Kviks kök säljs på ett annat sätt.
Miguel Zafon

Köken är som hemma

Julie: Ja. Att inte sitta mittemot dem vid ett skrivbord. Det är mer avslappnat, eller hur? Som en soffgrupp …

Miguel: Ja. Platsen som vi kallar Design Zone, där man väljer alla material. Här visas allt från grunden, och man kan se alla olika utföranden, färgerna man kan välja bland, på ett mycket bättre sätt än tidigare. Och även den här stora skärmen där man kan inspireras av andra projekt som gjorts med samma material man själv väljer. Många olika saker. Och så jobbar de på en, jag tror det kallas en arom, bara för Kviks butiker.

Julie: Ja. Det finns det. Det finns en doft. Ja. Jag kan säga att doften har debatterats mycket.

Miguel: [laughter] Så många saker man kan få reda på, och det ser helt fantastiskt ut. Det förmedlar verkligen konceptet och det är riktigt grönt. Det känns verkligen att man upplever att det viktigaste för Kvik är hållbarheten hos deras kök. Vi hävdar alltid att köken (alltså våra fronter) är gjorda av återvunna plastflaskor. Men jag tror inte att de kan föreställa varifrån de kommer eller vad vi pratar om. Och den här gången kan man se att dessa behållare verkligen innehåller plastflaskorna.

Julie: Ja. Du öppnar lådan och ser hur många …

Miguel: När du öppnar lådorna. Så du förklarar konceptet. Och du kan öppna luckan och kontrollera hur många av dessa flaskor som krävs för att göra en av dessa fronter. Jag kopierade den idén från mötet, och just nu har jag en sån här behållare i min butik.

Julie: Det blir en trevlig överraskning när du visar runt kunderna. 

En plats för barn

Miguel: Jag är väldigt nöjd med det nya konceptet. Jag är jätteglad att den nya butiken kommer att följa det nya konceptet.

Julie: Det är toppen. Det är verkligen fantastiskt.

Miguel: Även för mig att ha en sak, eftersom du alltid kan ge din butik en del av dig själv. Du kan skapa lite plats för personlig anpassning. Och jag har stor förståelse för dem med småbarn eftersom jag själv har tre små flickor. De behöver en plats för att känna sig bekväma med att gå på ett möte och slippa ha barnen springandes runt i butiken.

Så i en av dessa stora butiker bör du ha en plats för barn. Minst ett av borden bör vara nära ett barnvänligt område, så att de kan leka och hålla på i minst en timme. Då får du familjen att må bra, de känner att deras barn inte stör andra i butiken. De kan gå igenom processen med sin designer, och behöver inte ha dåligt samvete för att de tar med sig barnen. Så det är en av de saker jag tror kommer att fungera väldigt bra.

Julie: Och du har inte plats för det just nu i din butik.

Miguel: Nej. Vi har ingen plats för det. Ingen.

Julie: Jag har sett det i några av Kviks butiker, som ett litet bord där barnen kan sitta och rita, och ibland finns det lego de kan leka med.

Miguel: Ja, men det är väldigt små platser. Hos mig blir det väldigt stort. [laughter]

Julie: That’s great.

Julie: Vi säljer dansk design och det är inte så känt på den spanska marknaden. Dansk design kan vara ganska minimalistisk och färgerna är dämpade, och den spanska stilen är lite mer färgstark. Så hur presenterar Miguel dansk design för sina kunder? Kommer de in i hans butik och letar efter den minimalistiska estetiken? Sticker Kviks produkter ut på den spanska marknaden?

Miguel: Alltså, jag är ju ingen expert på dansk design. Jag har fått lära mig under de senaste två åren. En av de viktigaste sakerna för mig är de olika färgerna vi jobbar med, eftersom man hos andra märken kan se väldigt konstiga färger. Om du köper ett kök med luckor i en konstig färg kan du börja tröttna ordentligt på det efter fyra eller fem år. Det är väldigt starka färger. Du kommer på dig själv med att tänka: oj oj oj, varför valde jag den färgen för fyra år sedan. Så en av de saker som dansk design har är att den ska hålla länge. Inte bara kvaliteten. Utan även det koncept du valde. Så …

Julie: Så hela looken måste vara ganska tidlös.

Miguel: Självklart. Så vi jobbar med väldigt neutrala färger. Vi jobbar med vitt. Vi jobbar med grå nyanser. Vi jobbar med svart. Och vi jobbar med olika träslag. Framför allt ljus och mörk ek. I år har vi två nya riktigt snygga färger. En beige och en lerfärgad, men de är alla avsedda att hålla länge. De är alla avsedda att vara väldigt neutrala och passa in i hela konceptet i ditt hus. Så om du väljer alla färger i neutrala nyanser kommer ditt kök att se snyggt kök länge. När kunder kommer till oss med bilder på sina gamla kök kan man se vem som för 25 år sedan valde en neutral färg och vem som inte gjorde det. Vi letar verkligen efter den typen av kök som håller i 20–25 år framöver.

Julie: Men de nya färgerna i beige, Arizona beige och clay, de är snygga och trendiga just nu, men de känns också tidlösa. De är inte något man tröttnar på efter fem år.

Miguel: Det är samma sak med den här ljusgröna färgen som vi lanserade på Ombra förra året. Det är numera vårt näst mest sålda kök.

Noliam är en vinnare

Julie: Vilket är ditt mest sålda kök?

Miguel: Just nu är det Linearis. Ja. För det var en stil som är eller var riktigt trendig i Spanien. Och nu håller allt på att skifta mot de nya färgerna på Bordo, eftersom det verkligen är prisvärt och väldigt snyggt. Just nu minns jag själv det gamla Tacto. Det var min favorit för några år sedan när vi började med Kvik-varumärket. Men om jag själv skulle välja kök just nu, skulle jag välja Bordo i beige. Det är verkligen fantastiskt.

Julie: Just a note - we still have Linearis, but the name has changed to Noliam and we just introduced it in two new colours - our very popular arizona beige and in a foil with a wood look. It’s our most affordable kitchen design in a lineup where all our kitchens have surprisingly low prices.

Miguel: We’re selling right now nearly four out of ten quotations we are making in the store. So it’s ten kitchens we make quotation in the store, we sell four of them. So..

Julie: Och det är en ganska bra kvot, eller hur?

Miguel: Det är en galen kvot. Du hittar inte den kvoten i någon annan butik. Jag menar inte någon annan Kvik-butik. Jag menar när det gäller vilket annat märke som helst. Jag vet inte om de ens känner till sina kvoter. För här mäter vi allt. Vi mäter hur många som kommer till butiken. Vi mäter hur många som kommer in i butiken, som faktiskt får en offert. Och efter den offerten mäter vi hur många av dem som köper köket. Så vi kontrollerar ständigt hela processen och tar beslut utifrån den informationen. Och det är den typen av verksamhet jag gillar att driva. 

Leta efter en lokal och prata med Kvik eftersom de kommer att stödja dig under processen. De kommer att utbilda dig. De kommer att hjälpa dig.
Miguel Zafon

Utbildning i verksamhetens alla aspekter

Julie: Kvik tillhandahåller inte bara stöd kring de data som butikerna behöver för att hålla verksamheten sund, vi har även butikskonsulenter i alla länder, samt vår Kvik Academy som tillhandahåller all nödvändig utbildning om kök och IT-system, som vårt ritprogram Kreator. 

Miguel: Vi har två olika typer av stöd. Vi har teamet. Inte bara IT-teamet som tittar på allt. Även Kvik i Spanien har ett team för att hjälpa butiker som redan är igång och för att hjälpa de personer som kommer in i projektet som nya franchisetagare. De får hjälp att komma igång med hela processen och med utbildning av medarbetarna. Utbildning om produkten. Utbildning om programvara. Vi använder …

Julie: Omfattar det också butikskonsulenten? Vem utbildar dig i det? 

Miguel: Ja. Så vi har Kvik Academy i Danmark som stöttar butikskonsulenterna. Man genomgår en månads utbildning med det här teamet. Därefter är de med dig i butiken de första dagarna när du öppnar för att hjälpa dig med de första kunderna. För en av de tokiga sakerna är att du öppnar butiken och du har kunder från dag ett eftersom marknadsföringen har gjort sitt jobb några veckor innan. Så man öppnar en butik och man …Du har typ 20 mötesbokningar den första veckan och då har du inte ens slagit upp dörrarna.

Julie: Wow. Det är otroligt.

Miguel: Det är trevligt eftersom du har dina kunder som kommer in från första stund, och det innebär också en press att du måste göra ditt jobb. Man måste också vara bra från första början. Det är därför man får det här stödet och utbildningen innan. Även Kvik förbereder en väldigt trevlig öppningsdag med röd matta, ballonger och lite tilltugg till kunderna. Det är trevligt. Vi uppskattar alla den dagen.

Julie: Att öppna en Kvik-butik är en stor investering och du behöver en långsiktig affärsplan. Kvik har faktiskt ett team som kan hjälpa dig att skapa affärsplanen, men till syvende och sist är du din egen chef och du sätter dina egna mål. 

Miguel: Du måste investera ungefär 250 000 euro i varje butik. I vår affärsplan skulle vi utan försening få tillbaka våra pengar under år fyra och börja tjäna pengar under år fem. Det var affärsplanen. Men vi kommer dit.

Julie:  Och nu har ni blivit försenade med två år.

Miguel: Men vi kommer dit. Jag är egentligen inte orolig för det här. Vi måste, man måste bara lära sig hur man driver verksamheten. Så den bruttomarginal som ska vara 30–32 procent, vi började med 22 på grund av våra egna misstag. Men varje ny franchisetagare kommer att gå igenom det. Så man måste börja långsamt.

Man måste börja anställa medarbetare när man behöver dem, fundera mycket på kostnader och vänta. En del måste kanske hålla en låg profil, börja försiktigt och sedan, när man börjar lära sig mer, så kan man växa tillsammans med verksamheten.

I mitt fall börjar vi riktigt starkt med alla dessa saker och öppnar stort med Kvik, och efter det måste vi göra ett skifte. Det är okej. Vi är okej. Men jag har pratat mycket med vår Country Manager om det här. [laughs] Det är inte lätt för någon franchisetagare att gå direkt på siffrorna och bara säga till honom, ja, det kanske bara är en fråga om att några av dessa nya franchisetagare kanske vill ha det vi här kallar egenanställning. Kallar ni det samma sak?

Julie:  Som att man är egenanställd?

Miguel: Egenanställning.  För mig är det ett företag man ska driva och det borde bli ett företag. Kanske ett företag på sex, sju miljoner euro med en struktur, med medarbetare, med team …Det är den ambition jag vill uppnå. Som vi ska uppnå. Det är jag säker på.

Men en del av förhållningssättet för de här första butikerna borde vara egenanställning, och om man gör på det sättet är jag säker på att man kan vara lönsam kanske andra året. För att bli lönsam. Sedan lite mer tid för att få tillbaka sina pengar. Men man blir inte rik på en Kvik-butik i Spanien. Jag vet att i Nederländerna och alla de här länderna säljer de verkligen mer, och vinsten de gör på varje kök är ungefär dubbelt så stor som vad vi gör här. Men inte i Spanien. Så jag anser att förhållningssättet borde vara annorlunda.

Om du tittar på alla franchisetagare i Spanien är de alla man och hustru. För det är egenanställning för två personer. Så om du har två av dem som jobbar i butiken behöver du inte anställa så mycket folk. Då kanske siffrorna kommer snabbare. Så var inte fallet för mig. Vi har fått göra några förändringar för att vara redo och inte förlora pengar, fram till att vi öppnar den andra butiken.

Stödet från Kvik är fantastiskt

Miguel: Nej. Vi är okej. Men du måste ha koll på och studera affärsplanen och verkligen anpassa dig och börja fundera över varje steg. Det är kunskap som du tillägnar dig efter en tid. Ingen föds med den kunskapen. Du måste låta folk hjälpa dig och ta små steg, ett i taget, och lära känna verksamheten, konceptet och sättet att sälja. Kviks kök säljs på ett annat sätt än andra kök. Kvik Academy är väldigt bra. Allan är fantastisk. Efter en eller två dagars utbildning med Allan ökar våra säljare sin försäljning med ungefär 50 procent. På en gång.

Julie: Wow. Det är otroligt.

Miguel: Det var galet. Bara att ändra ordningen på hur de pratar med kunderna. Så effekten är enorm.

Julie: Det är kraftfullt.

Miguel: Så efter de små stegen och de lärdomarna är du redo att gå snabbt framåt. Men det är stegen du måste gå igenom och de lärdomar du måste skaffa dig. Kvik ger dig lite extra marginal på dina Kvik-varor under de första månaderna som hjälp för att ta dig igenom de första månaderna. Och allt bidrar.

In my opinion it’s more important to have experience in running a business than to have experience in the kitchen world. If you have run any kind of business, I think you are more prepared to start with a Kvik project than if you have been selling kitchens for 20 years. That’s my opinion. Because you are not going to sell kitchens. That’s just one part of the thing you’re going to need to do. You’re going to deal with purchasing. You’re going to deal with pre-mounting. You’re going to deal with calendars. You’re going to organise teams. You’re going to..

Julie: Leda medarbetarna.

Miguel: Leda medarbetarna förstås. Man ska göra så många saker. Du måste betala dina skatter. Du måste hantera tillstånden. Ansöka om tillstånd. Du måste välja en lokal. Om du har erfarenhet av att göra alla dessa saker blir det mycket lättare, jämfört med om du har sålt kök i 20 år. Det är min åsikt.

Det kan bli tre butiker!

Julie: Och naturligtvis var vi tvungna att fråga Miguel vilka råd han skulle ge till någon som funderar på att själv skaffa en Kvik-franchise. 

Miguel: Det råd jag skulle ge någon som funderar på att öppna en ny butik i Spanien är att verkligen älska det han ska göra, att leta efter ett bra läge och förstås leta efter rätt medarbetare. I mitt fall tror jag verkligen på medarbetarna. Jag ägnar mycket tid åt att leta efter rätt medarbetare. Jag har aldrig delegerat detta, jag gör det själv.  För jag vet verkligen var jag vill vara om fem år. Jag vet verkligen vad som är min vision och jag är ganska säker på att ingen kan beskriva min vision bättre än jag.

Och det kan vara svårt första gången eftersom vi öppnar nya marknader i Spanien. Varumärket är inte så välkänt. Just nu behöver de bara kliva in i en av butikerna eller gå in på webbplatsen, så kan de se vad vi gör. Men bra personer går inte arbetslösa i sina hem. De jobbar redan. Så bästa rådet från mig skulle vara att leta efter dem. Prata med dem om vad du vill uppnå. Prata med dem om din vision. Uppmana dem att kolla in produkten.

Uppmana dem att kolla in webbplatsen. Uppmana dem att besöka en butik. Vi har nu tio butiker i Spanien. Valencia, Madrid, Barcelona, Marbella, Bilbao. Jag är säker på att de kommer att vara nära eller så kan de köra till en av butikerna. Och efter det är jag säker på att de kommer att vara riktigt motiverade. De kommer att gilla det, de kommer att inspireras av butikerna, de ser fantastiska ut. Och därefter leda efter medarbetare.

Leta efter en lokal och prata med Kvik eftersom de kommer att stödja dig under processen. De kommer att utbilda dig. De kommer att hjälpa dig. De kommer att ge dig möjlighet att tillbringa lite tid i en av de butiker som redan är igång. De kommer att visa dig några av butikerna utanför Spanien. I några av de bästa butikerna kan du hitta personer som levererar mer än tusen kök om året. Så de vet verkligen hur man gör. De vet verkligen hur man säljer. De vet verkligen hur man utför varje process som måste göras. Det är bara att hoppa in i det.

Julie:  Så var vill du vara om fem år?

Miguel: Alltså … [laughter] Jag börjar resan med att alltid tänka på att ha tre butiker. Jag har medarbetare som är redo att hantera tre butiker. Jag har medarbetare som är redo att hantera tre butiker. Jag är redo att hantera tre butiker. Så vi var alltid säkra på var de två första skulle vara. En i södra Valencia. Nu blir det den andra. Det var tänkt att bli den första. En snygg liten mysig butik i stadskärnan.

Julie: Fin butik i centrala stan. Den är verkligen underbar. Ja.

Miguel: Det är den vi driver just nu. Och den tredje, där hade vi några alternativ att välja på. Min favoritplats är nära Alicante.

Julie: Väldigt läckert. Jättebra mål.

Det bästa med kök, det är att laga mat i dem.

Julie: Och till sist, i ett samtal om kök kunde vi inte låta bli att fråga Miguel om den kärlek till matlagning som var en viktig faktor när han valde att prata med Kvik på det där avgörande franchiseeventet 2019. 

Miguel: Jag har varit gift i 17 år nu, och lagar mat hela tiden. Men jag gillar att göra det. För mig är matlagning den avkopplande stunden på dagen efter en hektisk dag.

I like to buy fresh food for every day meal. So I ride my car to my house. Stop by the shop. Ten minutes. Choose the fish or choose the meat or choose the vegetables I’m going to have that day for dinner because I’m going to cook them so I like to choose them. Then I arrive home and I like to spend those 30–40 minutes not something quick. I would like to make a good meal because also when it’s not just for you. That you are making three little girls grow. You think more about that. To be more healthy. So we have always vegetables and fruit after whatever we have for dinner.

Julie: Det är toppen. Så mysigt.

Om ditt intresse för kök börjar med matlagning eller om du bara älskar mat, kan det vara grunden för ett nytt äventyr i köksbranschen, som för Miguel. Sedan vårt samtal har han öppnat den där andra butiken, Kvik Alfafar. 

Kvik är ett solitt företag som har funnits i mer än 40 år, med närmare 200 butiker i 12 länder. Om du är intresserad och känner att din inre entreprenör har väckts till liv, kolla in vår webbplats för att se vilka möjligheter som finns i ditt område. I våra avsnittsanteckningar hittar du en länk. Det finns möjligheter att ta över befintliga butiker och att etablera en helt ny butik på en ny plats. Kanske väntar en ny karriär i köksbranschen!

Vi vill också rekommendera en annan podd. Om du inte kan få nog av kök vill vi verkligen rekommendera Conan O’Brien-avsnittet i den fantastiska podden Your Mama’s Kitchen. 

Tack för att du lyssnade!

Läs mer om vårt franchisekoncept

Medverkande i det här avsnittet

Miguel Zafon

Kvik Valencia & Kvik Alfafar

Julie Broberg

Poddvärd, The Sociable Kitchen®-podden